Stresshåndtering
Som leder kan det være en udfordring at vide, hvordan man skal forholde sig, når man oplever medarbejdere, der rammes af stress. På dette kursus fokuserer vi både på håndteringen af stressramte og på, hvordan man som leder aktivt kan arbejde med at forebygge stress.
På kurset vil der være fokus på at forebygge stress og komme den i forkøbet samtidig med, at du får effektive redskaber til at hjælpe personer, der er ramt af stress.
Som leder eller del af en ledelsesfunktion lærer du at anvende metoder og værktøjer til identifikation og håndtering af arbejdsmiljørelaterede problemstillinger. Du vil kunne identificere sammenhænge mellem psykisk arbejdsmiljø, arbejdsbelastninger og symptomer på stress og nedslidning.
Indhold og tilrettelæggelse
Dag 1:
- Stress - hvad er det?
- Stressreaktioner
- Håndtering af stress
Dag 2:
- APV og det gode arbejdsmiljø
- Lederens rolle i at sikre det gode arbejdsmiljø
- Afprøve konkret værktøj IGLO
Udbytte
Du vil kunne bruge din indsigt i symptomer på stress og nedslidning til at igangsætte handlinger, der forebygger stress og nedslidning, således at forbedringer af det psykiske arbejdsmiljø opnås.